tisdag 1 januari 2008

Ett gott nytt år.

Som jag har förstått det kan man använda sig av sin blogg när man tycker att man har något att säga. Men det är inte nödvändigtvis det enda användningssättet. Det finns också möjligheten att man på något sätt kan föra löpande anteckningar, avstämningar, i form av något som mer liknar en dagbok, med korta avrapporteringar om hur vardagen gestaltar sig. Egentligen behöver det väl inte finnas någon motsättning mot de båda.

Idag är det ett nytt år, år 2008. Jag är på vår tillflykt på ön i skärgården, brasan knastrar muntert i kaminen strax bakom mig, hunden snusar i sin korg och regnet duggar ned mot barmarken utanför huset. Det är januari och inte en gnutta snö så långt ögat kan se. Plusgraderna i luften är trevliga att möta när man går ut för att göra det nödvändiga men väcker också till liv den ständigt närvarande oron för klimatförändringarna på vår jord.

Nyårsaftonen tillbringade vi tillsammans med min mans bror, hans fru, hennes föräldrar och sju tonårsflickor, vilka alla farit iväg hit ut till ön för att njuta en lugn nyårsnatt långt från stadens alla lockelser. Flickorna eldade en jättebrasa i trädgården, där de sedan satt och kurade mest halva kvällen och fortsatte efter tolvslaget sin egen fest i den lilla stuga de disponerar helt för sig själva. Vi vuxna ringde alla föräldrar, barn och syskon vi kunde komma på och önskade Gott Nytt År. Framåt halv tvåtiden tog min man och jag vår hund och vandrade hemåt till vår egen stuga, tio minuters gångväg därifrån, genom beckmörkret. En mycket trevlig kväll.

Idag är det nyår och vi har sovit längre än vad som jag trodde var möjligt för vuxna människor.
Utomhusvistelse lockar inte och en långdragen frukost på verandan verkar vara ett högst lämpligt alternativ. Ännu har vi några dagar här ute i lugnet att njuta innan livet återgår till det vardagliga för min man och jag själv skall börja packa för min tågresa ned genom Europa.

Inga kommentarer: