söndag 5 september 2021

Höstanemoner


 Utanför mitt fönster på jobbet växer höstanemoner i mängd. Så vackra! Och länge har jag funderat över hur jag skall kunna plantera dessa underbara växter i någon av mina ”trädgårdar” . Tidigt insåg jag att Stockholm skärgård inte erbjuder någon lämplig miljö ( i varje fall inte på vår tomt), så valet måste ju falla på västkusten.  Men inte heller här finns det speciellt mycket jord. Mycket berg, sand, tistlar och andra stickiga växter, gör trädgårdsodling till något av en utmaning. (I år får vi i alla fall typ 5 äpplen, det är inte varje år det händer). Huvudinställningen är att försöka gilla vad naturen erbjuder; vresros, kaprifol, björnbär och enar. Men det bor ju en liten trädgårdsmästare i mig också, så jag gör ju mina tappra försök…..

Som nu idag, när jag byggt en höstanemonrabatt av gamla tegelstenar. Fyllt med fyra säckar jord och hoppas mina nyinköpta vänner skall överleva. Åtminstone någon av dem….❤️🙏


Inga kommentarer: