onsdag 6 oktober 2021

Matrjoskja -den ryska trĂ€dockan đŸȘ†

 



Jag har alltid varit fascinerad av ryska trĂ€dockor. Som barn önskade jag mig en intensivt. Men fick aldrig nĂ„gon. Tror helt enkelt  inte de vuxna kunde förstĂ„ hur spĂ€nnande det var med en liten person, inuti en större person, som i sin tur göms inne i en Ă€nnu större person.

Kanske Àr det överraskningen nÀr det plötsligt dyker upp en till, inuti, som Àr sÄ lockande?

Eller det faktum att vi sĂ„ ofta ser en yta, men sĂ„ sĂ€llan förstĂ„r vad som finns inuti en mĂ€nniska. Och att man som mĂ€nniska ibland lyckas gömma sig under flera lager ”yta”, eller ”fasad”, och lĂ€nge undgĂ„ upptĂ€ckt. Som den lilla, lilla person man Ă€r, lĂ€ngst dĂ€r inne. Och ingen nĂ„gonsin ser det.

KanhĂ€nda Ă€r alla de dĂ€r lagren av ”mĂ€nniska” vi sveper omkring oss, egentligen ett skydd. Ett skydd mot granskande blickar och svidande kritik. Kanske behöver jag ibland alla mina ”trĂ€skal” för att inte min innersta ”docka”, den dĂ€r pyttelilla, skall bli alltför illa Ă„tgĂ„ngen?



đŸȘ†

Inga kommentarer: