torsdag 27 december 2007

Så svårt att minnas.....

(Herren säger):”Min nåd är allt du behöver”. Ja, i svagheten blir kraften störst. Därför vill jag helst skryta med min svaghet så att Kristi kraft kan omsluta mig. Jag gläds åt svaghet förolämpningar, svårigheter, förföljelser och nöd när det är för Kristi skull. Ty när jag är svag, då är jag stark. (2 Kor 12:9)

Den som vill vara stor bland er skall vara de andras tjänare, och den som vill vara den förste bland er skall vara de andras slav. Inte heller Människosonen har kommit för att bli tjänad, utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många. (Matt 20:26-28)


Åh, så svårt att minnas.....
Varje dag behöver jag läsa dessa ord. Om och om igen, tills de lägger sig som balsam kring mitt oroliga hjärta. Jag, som har så svårt att finna mig i svagheten och litenheten. Jag, som så gärna skulla vilja vara störst, bäst och vackrast, kunna och veta allt och vara beundrad av alla.

Jag, som har fått det dubbelt svåra uppdraget att avstå från allt detta tjusiga och bära min svaghet, min bräcklighet och sårbarhet utanpå kroppen. Öppen för var och en att se.

Att det kan vara så svårt att finna sig i sin lott! Eller skall vi säga ta sin utmaning på allvar.....

Lägg ner sorgen, smärtan och avunden! Det finns så mycket viktigt att göra. Du har så mycket som just du kan tillföra, även om de just inte renderar allmänhetens lovsång och applåder. Det kanske får betraktas som en särskild ära att bli utvald till att stå stadigt mitt i maktlösheten. Om än oändligt frustrerande!!

Inga kommentarer: