lördag 14 mars 2009

Skuld.

"Döm icke........"

Tre små barn är döda. Dödade av människohand.

Två små tvillingar i Brasilien som aldrig fick se dagens ljus. Och en liten flicka i Sverige som skadats svårt och inte hade kraft kvar i sin kropp att leva på egen hand.

Diskussionens vågar går höga. I tidningar och på nätet. I fikarum och på telefoner.
Jag påstår inte att fallen är likvärdiga, eller kan bedömmas utifrån samma måttstock.
Jag hävdar inte ens att jag på något sätt skulle veta vad som är rätt eller fel.
Kanske kan man anse att det ena fallet är självklart och det andra ytterst tveksamt. Kanske kan man tycka att jag är ute och cyklar som överhuvudtaget berör dem i samma andetag.
Men, utan att göra några anspråk på att ha några svar, drabbas jag ändå av beröringspunkterna i dessa båda händelser.

Det handlar om barn. Förresten kanske det inte är tre barn, utan fyra, som är offren. Det finns en levande nioårig flicka också. Jag undrar om inte hon lider mer än de tre andra just nu.
Det handlar om liv eller död. Vem som har rätt att bestämma. Vilka måttstockar som är OK att bedöma en situation efter.
Och vem som är skyldig.

Vi har ett så otroligt stort behov av syndabockar.
I alla omöjliga, olyckliga situationer är vi så enormt snabba på att döma någon (annan), som bärande skuld för det som sker. Är det inte skulden till att ha dödat, så är det skulden att ha lagt skulden på den som är ansvarig för dödandet.

I Sverige har vi en barnläkare som givit en dödsjuk flicka en (alltför?) hög dos lugnande och smärtlindrande medicin. Är hon skyldig? Eller är den person som tre månader tidigare gav den injektion som skadade flickan dödligt skyldig? Är det brister i systemet som är skyldiga (alltså överordnade inom sjukvården)? Eller är det en övernitisk åklagare som är skyldig till anklagelse av vårdpersonal som gör sitt bästa i omöjliga situationer? Och vilken skuld har massmedia, som ena dagen driver hetsjakt på läkare och sköterskor, och andra dagen vänder drevet efter poliserna och åklagaren?

I Brasilien har vi en nioårig flicka som blivit våldtagen. Där har läkarna genomfört en abort eftersom de inte tror flickans kropp skulle klara en tvillinggraviditet. Är de skyldiga? Till mord eller till att rädda liv?
Flickans mamma är anklagad för att ha tillåtit ingreppet, vad är hon skyldig till? Att rädda sitt eget barn? Att döda sina barnbarn?
Också här har fokus med tiden flyttats: skuld läggs nu på de katolska präster som uttalat sig negativt mot modern och läkarna. Skuld som genom förenkling och generalisering i den allmänna debatten riktas mot hela den katolska kyrkan. Också här kan man fråga sig om det är brister i systemet som gör att människor betraktas som skyldiga i situationer där instruktionerna är tänkta för entydigare situationer än de kommer till användning i.

Etiska beslut går inte att extrapolera, de måste fattas på nytt vid varje tillfälle. Riktlinjer är nödvändiga och bra, men de kan aldrig användas stelbent och in absurdum. Varje gång gäller att den enskilda situationen får bedömas utifrån sina egna förutsättningar, att undantag går att göra från varje regel, när regeln inte passar in på verkligheten, och att det till syvende och sist är eget tankearbete, sunt förnuft och ansvarstagande beslut som krävs av oss.
Naturligtvis måste vi också fråga oss: vilken skuld har vi själva?

Eller tillbaka där jag började: måste vi alltid döma någon till skuld för allt ont som inträffar? Kan vi inte enas om att situationen är omöjlig och olösbar, och att hur man än gör blir det mer eller mindre fel?
Kan vi inte förenas i sorg och förtvivlan över detta, och fortsätta diskutera de ohyggligt svåra besluten, utan att döma dem som behöver fatta dem?


"Inte heller jag dömer dig. Gå och synda inte mera"


PS. Jag undrar också varför man inte resonerar så mycket om våldtäktsmannen. För att alla är överens om hans skuld?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är väl underbart bra att katolska kyrkan hamnar i blåsväder för en sådan sak. Även om jag hoppas på att vi "alla ska bli ett" så är det för mig oförklarligt hur den kristna kyrkan, som borde hjälpa människor att komma över sin skuld, istället lägger den tyngre på dem. Så kanske är den storm som nu blåser nödvändig.

Sen kan man förstås ifrågasätta att det skiljer en månad på aborterade foster och räddade barn inom den svenska sjukvården. Självklart är abort aldrig ett bra alternativ, särskilt inte i Sverige där preventivmedel inte direkt är en bristvara. Men i Brasilien ÄR preventivmedel faktiskt det. Och att hävda det ofödda fostrets rätt till liv (för att det är utan skuld) framför nioåringens rätt till att leva sitt eget liv är ju bara sjukt. Hon var ju knappast glad åt att bli våldtagen av sin styvfar. Varför ska hon då behöva ta konsekvenserna av hans fruktansvärda handling? Är inte hon precis lika oskyldig som tvillingarna som aborterades bort?

Ojoj, detta borde kanske bli ett inlägg på min egen blogg istället...