lördag 25 april 2020

Krig

Krig

Det utkämpas många krig i världen
En del långt borta
Andra alldeles nära
Någon gång känner vi oss kallade att strida
En annan har vi inget val

Alla krig är olika
Men alla har vi våra krig
Stora förödande, dödande
Eller mindre, tärande, nötande.

Jag ser min dagliga gärning som ett krig
Men den stora fienden är inte någon främmande nation,
Inte samhället,
Inte kommunen
Eller vården
Vår stora fiende är sjukdomen

Och mot den kämpar vi tillsammans
Artillerister och kavallerister
Flottan, flyget, och civilbefolkningen
Sjukvården och socialtjänsten
Anhöriga, vänner och patienten själv,
Hen, som är svårast drabbad
I ett ofta långt och utdraget krig

Det går inte att i förväg säga hur det skall gå
Det är inte möjligt att utlova några segrar 
Jag kan inte garantera att just du skall få det goda liv 
Du rätteligen förtjänar

Jag kan bara gå till slagfältet
Ställa upp vid fronten
Och göra mitt bästa 
dag efter dag

Och det gör jag.
Så gott jag nu kan


Inga kommentarer: