söndag 26 oktober 2008

Gräsänka.

VARFÖR heter det gräsänka??
Har aldrig funderat över detta tidigare. Men det är för mig ett fullkomligt mysterium.
Om någon har ett förslag så skriv gärna en kommentar om vad ni tror gräset har med det hela att göra. Änke-delen är lättare att förstå. Maken är inte närvarande.

Min är för närvarande i det stora landet i väster. Ni vet, det där allt och alla är störst, bäst och vackrast. (Till skillnaden från den arktiska urskog han också regelbundet besöker på vår västliga grannkontinent, alltså). Någonstans ute i mellanvästerns platta majsfält, långt från all ära och redlighet sitter han och går inte ens att nå på telefon. Mobilnäten har ingen täckning!! I USA!!!

Det finns en visa om att gubben min är inne när jag går ut, och vice versa, och så känner jag mig ibland, och i all synnerhet idag. Kom hem i hyfsad tid igår, tyckte jag, efter en rejäl arbetsdag om lite drygt tio timmar. Tänkte mig en mysig lördagkväll med pizza och film på TV. Hade totalt glömt bort att Lella skulle åka till Amerikatt halv fyra nästa morgon!!
Då sitter man ju inte gärna och ugglar framför någon halvdålig svensk deckare. Även om det är ens älskade hustru som sitter bredvid en....
Så jag kom hem, han gick och lade sig, och jag tittade på filmen......
När jag steg upp i morse hade han åkt.
När han kommer tillbaka nästa lördag jobbar jag igen hela dagen....
Ack ja, jag är inne när gubben min går ut!

Men det går ju ingen nöd på mig.
I själva gräsänkebegreppet ingår ju som bekant en liten antydan om att här finns minsann inte bara sorger med ensamheten, den kan också innebära oväntade möjligheter. Ett visst mått av dekadens kanske, eller åtminstone att man passar på att ta ut svängarna lite extra. "När katten är borta" och så där, ni vet.

Och precis så är det.

Sitter just nu (och bloggar, ja jag vet!!) och borde förbereda mig inför den föreläsning jag skall hålla på onsdag kväll. Gammalt material från tidigare tillfällen ligger och skvalpar här i datorn, men det är så tråkigt att bara läsa igenom gamla grejor.....Problemet är att när jag börjar med att göra om det jag skrivit tidigare brukar det kunna dra iväg, både omfångsmässigt och tidsmässigt. Och så vill vi inte ha det!! Så jag försöker läsa och sitta på fingrarna. Inte så skojigt...men nödvändigt.

Men när jag är klar med det tänkte jag slå mig lös ordentligt!!
Ikväll är det konsert i pingstkyrkan i Tyresö och jag skall dit!
Söndagkvällar är normalt sett "familjemiddag framför allt" här hos oss.
Men med Lella i USA och Erik och Helena i Göteborg, är vi en ganska decimerad familj, så jag tänkte passa på. Skall bli riktigt roligt. Ut på äventyr. Till pingstkyrkan!

1 kommentar:

Thomas Notini sa...

Om ursprunget till ordet "gräsänka" kan du läsa på Wikipedia. Jag skall inte gå närmare in på det här, men så mycket kan sägas, att det har gått igenom en avsevärd betydelseförskjutning sedan det introducerades i svenskan (från tyskan) på 1700-talet. Det finns ju många sådana ord i språket. Som t.ex. "asbest", som från början betydde "en eld som inte går att släcka" och senare kom att beteckna ett material som inte kan brinna.

Visan du citerar är en av revykungen Ernst Rolfs kupletter:

"Jag är ute när gumman min är inne,
jag är inne när gumman min går ut.
Det är det som är livet på en pinne,
och vår kärlek, den tar aldrig slut" o.s.v.

Den blev på sin tid omåttligt populär och har så i stort sett förblivit, av anledningar som det väl tål att fundera litet över.

Hur som helst önskas du fortsatt god gräsänketillvaro och lycka till med föreläsningen. Min är snart också klar; jag har ju som pensionär börjat fuska i konsthistoriebranschen och skall om en vecka föreläsa om J.M.W. Turner, den engelske akvarellisten. Allt gott / Thomas