söndag 10 juni 2018

Kors!



Har burit ett kors sedan jag fick det första I silver och bergkristall av mina morfäldrar när jag var i 4-5års åldern. Varianterna har växlat genom åren, ett tag var det av glas i läderrem, länge var det ett träkors, jag har en uppsjö av olika kors i mitt smyckeskrin. Sedan flera år bär jag ständigt (dag och natt) ett "Helgeandskors" - en kopia av ett 1300-tals kors som på träffades i smb med utgrävningarna på Helge Andsholmen i Stockholm. Detta kors inte bara påminner om det diakonemblem jag inte kan bära i mitt dagliga arbete, det symboliserar för mig att Gud är med mig mitt i min vardag, bland vår tids sjuka och  mest utsatta. De som kanske på 1300-talet fick en gnutta omsorg av de kristna på Helgeandsholmen. Hur det kan vara provocerande eller polariserande begriper jag inte. Och jag möts alltid av respekt och intresse från människor i alla kulturer när jag svarar på deras fråga om korset.

Inga kommentarer: