fredag 15 juni 2018

Rum

Rum,livsrum,arbetsrum,maktrum.
Idag har jag fått ett nytt rum på jobbet. Efter fem år i det fantastiska lilla rum med vinkelfönster i kvällssolen som jag faktiskt älskat, och känt mig så hemma i, har jag bytt, Till ett större, mörkare och mer ” maktpretentious” än jag någonsin kunnat tänka mig.  På något sätt är det bra. Det var pinsamt trångt och ”crummy” på mitt gamla rum  ibland när alla skulle tränga in sig, men det känns oxå obekvämt. Extremt lite mig.
Hur förklarar man det?
Stora rum symboliserar makt. Som MAL har jag något slags (luddigt formulerad) makt jag inte ens är specielllt bekväm med.Personalen vet det, patienterna vet det.  Det är bara jag som egentligen inte begriper vad det handlar om.
Enligt mitt sett att se det har MALen egentligen ganska mycket ansvar utan någon egentlig makt (predisponerar för utbränning), medan hen får bära ett symbolvärde för auktoritet inom organisationen. Ett egentligen ganska otacksamt, kamikazeuppdrag.
Och att över huvudtaget  acceptera att flytta in i ett nytt, större rum, symboliserar i mångt och mycket att jag utlånar mig,  ställer mig till maktens förfogande, och accepterar att vara dess talesman i mitt närområde. UTAN att själv kunna utöva någon som helst reell makt. Mellanchefens dilemma,
VAD gör det med mig? Vad gör jag med mig?

Inga kommentarer: