söndag 14 september 2008

Alla ska med?

Som läsare av denna blogg kanske förstått, har jag vissa svårigheter att förstå varför de politiska partierna skall in och rota i Svenska Kyrkan. Inte i någon enda av de andra föreningar och sammanslutningar där jag är medlem delar man upp sig i olika grupper utifrån sin partitillhörighet när man skall dryfta sina angelägenheter.
Jag röstade blankt i kyrkovalet tills vi var några som startade föreningen Framtidens Kyrka i Tyresö församling och ställde upp med en nomineringslista till kyrkofullmäktige. Naturligtvis vore det allra bästa om vi slapp nomineringslistorna också, och kunde välja in alla bra människor i församlingens styrande organ oavsett partibok eller ej, det kan ju hända att det finns en och annan riktigt vettig socialdemokrat eller moderat också. Jag känner faktiskt flera stycken!!! Men som det nu ser ut är den partipolitiskt oberoende nomineringslistan i alla fall ett steg på vägen, trots att våra belackare klagar över att inte finns någon riktig "partilinje", utan blir lite spretigt när folk röstar efter eget förstånd och bedömning. Men det ju liksom finessen med kråksången.....Att vi är fler i vårt avlånga land som funderar över denna fråga kan man konstatera genom att klicka på följande länk Brygubben: H�kan, 46 �r sosse. Och nu medlem i Svenska Kyrkan igen. Hmmm, vad krångligt det kan bli....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Som Du vet delar jag Din upprördhet till hundra procent. De fakta Du berör var, som Du säkert också anat, en starkt bidragande orsak till att jag gick i pension "med första tåget". När jag nu förstår att Du står inför ett slags uppbrott, känns det förstås litet vemodsfullt. Men å andra sidan har jag ju sedan länge sagt till Dig, att det finns nya beredda gärningar som otåligt väntar på att Du skall gå in i dem. Och då skall Du naturligtvis inte tveka! Pax et bonum / Thomas

Välkommen... sa...

Hejsan!

Jag bor inte i Södertälje men i grannkommunen så det är inte så långt till Torekällberget. Kikade in på Tyresö församlings hemsida och såg ditt namn där. En gång i tiden gjorde jag min praktik där under kyrkans grundkurs. Det var i Trollbäckens kyrka tillsammans med en jättetrevlig diakon som jag tyvärr glömt namnet på. Hur länge har du arbetat där`? Trivs du?
Jag håller med om det du skriver i din blogg om att det är konstigt att församlingen skall styras av partipolitik och ofta av människor som inte ens kommer till kyrkans verksamheter eller gudstjänster.

Guds Frid

"Syster" Ulrika Algesund