onsdag 3 september 2008

Fjollmatte!

Idag när jag trött efter dagens vedermödor sent omsider kommer in i mitt rum finner jag att hunden spytt ner hela min säng! Suck!
Det är i sådana ögonblick som varje normalt funtad människa skriker "hundkorv"! "Nu är det dags för hundkorvfabriken!"
Men inte jag inte. För jag är en äkta fjolla. En fjollmatte.....
Jag plockar bara tyst av alla lakan och madrassöverdrag och stoppar dem i tvättmaskinen. Själva madrassen släpar jag in i duschen där jag under en mycket lång och omständig procedur fyller den med tvättmedel och vatten, duschar igenom och kramar ur. Om och om igen.
När vattnet till slut börjar se någotsånär hyfsat ut hänger jag upp hela schabraket på tork och går för att leta rätt på den lille förövaren.
För hur det nu är och inte är kan man ju inte riktigt bli arg på honom. Lika lite som man kunde bli arg på de mänskliga sönerna när de i förskoleåldern utsatte en för samma prövning. Kräks man så in i vassen är man ju sjuk! Då mår man inte bra!
Så den ängliga och oroliga matten tar överhanden, och jag pysslar och donar, ser till att det lilla spymonstret får i sig nytt färskt vatten. Och håller ett extra vakande öga på honom under natten så han inte mår dåligt igen. Jag tycker ju egentligen väldigt mycket om honom. Och är rädd om honom. Sängar går ju ändå att tvätta.........

Inga kommentarer: